AENA
ha anunciat, no fa gaire, que el 2023 va obtenir un benefici net de
1.631 milions d’euros i un 45,4% més d’ingressos bruts que el 2022. No
ho ha detallat per aeroports, però tenint en compte que per les Balears
va passar el 15,5% dels passatgers (44 milions d’un total de 283), podem
calcular que AENA s'ha embutxacat aquí al voltant de 253 milions, dels
quals no en veurem ni un cèntim. Així ha estat d’ençà que Espanya
explota els nostres aeroports, i així serà mentre siguem la seva
colònia.
Els nostres polítics no es mamen el dit i són
perfectament conscients de l'espoli. El passat 24 de febrer, justament,
va fer vint anys que el Parlament balear va reclamar per primera vegada
la cogestió. La proposició de llei presentada pel PSIB va ser aprovada
per unanimitat, tal com va recollir Diari de Balears,
i de llavors ençà la història s’ha repetit una vegada i una altra:
El
2006, per resolució unànime del Consell de Mallorca i mitjançant
interpel·lació del president del Govern a l’executiu espanyol.
El
2007, dins la reforma de l’Estatut d’autonomia, on s’estableix que les
Balears poden participar en la gestió dels ports i aeroports de
titularitat estatal «de conformitat amb el que preveuen les lleis de
l’Estat».
El 2008, per resolució del Consell de Mallorca, aprovada per unanimitat.
El
2017, a través d’una proposició del llei al Parlament, aprovada per
unanimitat, i en una reunió del Govern amb AENA i el Ministerio de
Transportes.
El 2020, per aprovació d’una proposició de llei al Parlament, on també es va rebutjar l’ampliació de l’aeroport de Palma.
El
2022, com a reivindicació del Govern per poder limitar l’arribada de
vols, i també mitjançant una moció de Més al senat espanyol.
I la
darrera, per ara, el desembre de 2023, mitjançant una reclamació del
Parlament amb els únics vots en contra de Vox. Aquesta vegada un diputat
del PSOE, Llorenç Pou, va manifestar que ja n'estava "cansat". El que
és sorprenent és que ningú no ho digués abans. A tot això cal afegir-hi
les declaracions de presidents autonòmics, batles, candidats electorals i
partits polítics, mocions als ajuntaments, plataformes cíviques,
etcètera, etcètera.
Davant aquest picar pedra digne de Job, quan
Madrid s’ha molestat a contestar sempre hem rebut el no per resposta. El
2008, després que Rodríguez Zapatero es comprometés a concedir la
cogestió, el Consell de Ministres va dir que no procedia perquè
l’aeroport de Palma no arribava als 30 milions de passatgers. Una
excusa, per cert, que ara ja no val, perquè el 2023 l’aeroport de Palma
va arribar als 31,5 milions. Però això tant és, perquè el novembre de
2022 el Ministerio de Transportes va tancar les portes a la cogestió,
amb l’argument que no encaixa dins la legislació vigent. Que ells
mateixos poden canviar la legislació, si això és vera, és una qüestió en
la que aquesta guarda de lladres i estafadors
ja no hi entra. I qui dia passa, any empeny, pèl que ens prenen i
doblers que ens foten.
És evident que si Madrid no ha acceptat la
cogestió
després de vint anys, tant si comanda el PP com el PSOE, no l’acceptarà
mai. Del control estatal dels ports i aeroports, a més a més, es deriva
un altre problema gravíssim: el de l'arribada massiva de nouvinguts, que
no només du al límit els recursos naturals de les nostres illes, sinó
que comporta un procés de substitució poblacional mentre no disposem
d'eines per a la integració. L’única solució,
igual que per a la immensa majoria de problemes que ens afecten,
és un Estat propi. Els nostres polítics ho saben, però s’estimen més
allargar la comèdia i encalentir la cadira. I així, fins quan?
Publicat a Diari de Balears el 12 de març de 2024
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada